Aktualności

https://wyplatazalot.pl/wp-content/uploads/2018/03/opozniony-lot-art2.jpg

Mój lot został odwołany! Ratunku


Mały odsetek, wielki problem

Choć wydaje się to nieprawdopodobne i gołym okiem tego nie zauważamy, europejskie niebo aż roi się od samolotów. Każdego dnia naszą strefę powietrzną przemierza w najróżniejsze strony blisko dwadzieścia siedem tysięcy samolotów rozmaitych linii lotniczych. W skali miesiąca ta liczba jest o wiele bardziej zaskakująca, ponieważ nad Europą przelatuje około ośmiuset tysięcy samolotów różnego rodzaju – te mieszczące zarówno siedemdziesiąt, sto pięćdziesiąt jak i ponad czterysta osób.   

Niestety jednak ten doskonale funkcjonujący system czasami szwankuje, czego przykładem jest około czterech i pół do pięciu i pół tysiąca odwołanych lotów samolotowych w skali miesiąca. Choć odsetek odwołanych lotów wynosi jedynie 0,6% wszystkich lotów, można sobie wyobrazić, jak skutecznie taka sytuacja jest w stanie popsuć wakacyjne plany, ważne biznesowe spotkanie czy uroczystość rodzinną.

Przykre następstwa odwołanego lotu

Biorąc pod uwagę fakt, w ile przypadkach mamy co miesiąc do czynienia ze zjawiskiem odwołanych lotów, nie trudno wyliczyć, że w ciągu miesiąca około dziesięciu tysięcy pasażerów nie jest w stanie dotrzeć do miejsca docelowego, co skutecznie jest w stanie zepsuć nie tylko prywatne plany, ale często i ważne biznesowe plany, wiążące się z dodatkowym zarobkiem. W związku z tym, śmiało można powiedzieć, że odwołanie lotu dostarcza pokrzywdzonemu pasażerowi nie tylko przykrości, ale i naraża go na straty finansowe.

Na szczęście, choć sytuacja z odwołanym lotem wydaje się patowa, pasażerowie nie są tak bezbronni, jakby się mogło wydawać. Istnieje bowiem kilka sposobów, dzięki którym można sobie poradzić z problemem odwołanego lotu.

Regulacje prawne

Do lutego 2005 roku funkcjonowało stare rozporządzenie EWG nr 295/91, które to weszło w życie wraz z początkiem roku 1991. Rozporządzenie to nie regulowało praw pasażera w przypadku odwołanych lub opóźnionych lotów w sposób korzystny dla pasażera. Na szczęście jednak, Komisja Europejska w roku 2004 wydała rozporządzenie nr WE 261/2004, radykalnie poprawiające sytuację Pasażerów w przypadku odwołanych i opóźnionych lotów.

Według Rozporządzenia nr 261/2004 każdy pasażer, którego lot został znacznie opóźniony, odwołany, lub w momencie, gdy nie wpuszczono go na pokład samolotu, z powodu sprzedania większej ilości biletów, ma prawo ubiegać się o odszkodowanie, którego wysokość regulują takie czynniki, jak odległość, jaką miał docelowo przebyć (długość lotu) a także czas oczekiwania na samolot (ilość godzin o jakie opóźniło się dotarcie do portu docelowego).

Czy pasażerowie znają swoje prawa?

Choć rozporządzenie WE 261/2004 weszło w życie ponad trzynaście lat temu, dla wielu osób okazuje się ono nowe, nie znają dokładnie jego założeń lub też zupełnie o nim nie słyszeli. W związku z tym, według statystyk firm zajmujących się odszkodowaniami za odwołany lot, jedynie niewielki odsetek pasażerów wnosi o owe odszkodowania, nie mają większego pojęcia czy i czego mogą oczekiwać. W związku z tym, linie lotnicze wypłacają pasażerom odszkodowania za odwołany samolot tylko w kilku procentach przypadków.

Warto zatem poznać choć podstawy swoich praw i rozporządzenia, które to reguluje obowiązki przewoźnika wobec pasażera, tak aby w przyszłości, w sytuacji, jaką jest odwołanie samolotu, nie być bezbronnym.

Co przysługuje pasażerowi?

Loty pasażerskie odwoływane są z najrozmaitszych powodów, zarówno tych w pełni zależnych jak i niezależnych zupełnie od przewoźnika. Są bowiem sytuacje i powody, które potrafią skutecznie sparaliżować niejedno lotnisko.

Każdy pasażer, który niefortunnie trafił na odwołany lot ma niepodważalne prawo do uzyskania informacji o stanie bieżących wydarzeń. W tym celu warto znajdować się blisko bramek i monitorów, na których wyświetlane są informacje o odlotach i przylotach. Dzięki temu ma się możliwość nie tylko widzieć, ale i słyszeć wszelkie komunikaty informujące o statusie swojego lotu.

W przypadku, gdy z początku nie wiadomo co stało się z samolotem, a pasażer zmuszony jest czekać w niepewności kilka godzin (minimalny czas oczekiwania umożliwiający pasażerowi otrzymanie odszkodowania za odwołany lot to trzy godziny), przewoźnik zobowiązany jest do zagwarantowania pasażerowi darmowych przekąsek i napojów, których ilość jest proporcjonalna do czasu oczekiwania.

W przypadku dłuższego czasu oczekiwania lub konieczności pobytu w danym miejscu, linie lotnicze zobowiązane są do pokrycia kosztów transportu do hotelu, a także noclegu pasażera.

W innych natomiast przypadkach, linie mogą zaproponować alternatywną drogę podróży, w to samo miejsce, na podobnych warunkach – jeśli skorzystamy w opcji drugiej, wartość odszkodowania może być obniżona o około 50%, ze względu na zawartą w pewnym sensie ugodę.

Odszkodowanie za odwołany samolot

Co ciekawe, anulowany lot nie jest jedynie lotem który się nie odbył. Anulowanym lotem nazywa się również sytuację, w której to pasażer nie doleci danym lotem w docelowe miejsce (np. samolot zamiast we Wrocławiu wyląduje w Warszawie) i wtedy inny samolot zabiera pasażera w docelowe miejsce.

Często jednak zdarza się, że z danej sytuacji nie ma dobrego wyjścia i ostatecznie przyjmujemy rezygnację z lotu. W takim momencie niezbędnym jest zatrzymanie wszystkich dokumentów, faktur i paragonów – zarówno biletu lotniczego, rachunku za bilet, dokumentu o anulowanym locie i wszelkich innych niezbędnych “papierów”. Również w momencie, gdy przewoźnik nie wystosował do pasażera propozycji o zapewnieniu posiłków, czy też noclegu, a z takich opcji skorzystaliśmy, warto zachować wszelkie faktury i rachunki dokumentujące poniesione koszty.

Odszkodowanie odwołanego lotu waha się w granicach 250 do 600 euro, czyli od przeszło 1000 do 2500 zł w zależności od odległości pomiędzy lotniskiem wylotu i przylotu. Odszkodowanie to w zależne jest głównie od odległości pomiędzy lotniskiem wylotu i przylotu.

Ważnym elementem jest też wypełnienie wniosku o odszkodowanie, który to można znaleźć zarówno na stronach internetowych przewoźników, na lotniskach, a także w firmach i instytucjach zajmujących się stricte odszkodowaniami za odwołane loty.



SPRAWDŹ KWOTĘ ODSZKODOWANIA

TYLKO 2 MINUTY! BEZ ZOBOWIĄZAŃ!

Total$

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

+48 22 122 8223

kontakt@wyplatazalot.pl

ZGŁOŚ
SZKODĘ