Każdy dzień jest dniem pełnym pracy dla obsługi lotnisk na całym świecie. W samej Europie każdego miesiąca po niebie podróżuje około sto sześćdziesiąt milionów pasażerów w około ośmiuset tysiącach samolotów. Samoloty, które latają nad Europą to nie tylko loty pasażerskie z jednego miasta do drugiego, ale także loty czarterowe, czyli specjalnie “wynajmowane” z reguły przez biura podróży przeloty w miejsca wakacyjne.

Aktualności

https://wyplatazalot.pl/wp-content/uploads/2018/03/opoznienie-czarterowego-samolotu.jpg

Opóźnienie czarterowanego samolotu – czy musimy godzić się z sytuacją?


Czarter – bardzo tanie loty na wakacje

Każdy dzień jest dniem pełnym pracy dla obsługi lotnisk na całym świecie. W samej Europie każdego miesiąca po niebie podróżuje około sto sześćdziesiąt milionów pasażerów w około ośmiuset tysiącach samolotów. Samoloty, które latają nad Europą to nie tylko loty pasażerskie z jednego miasta do drugiego, ale także loty czarterowe, czyli specjalnie “wynajmowane” z reguły przez biura podróży przeloty w miejsca wakacyjne. Bilety na loty czarterowe sprzedawane są za pośrednictwem biur podróży, zwykle im bliżej wyjazdu, tym tańsze, często wchodząc w skład tzw. ofert “last minute”. Oferty lotów czarterowych z poziomu pasażera są o wiele korzystniejsze, ponieważ np. w przypadku Polski bilet lotniczy w jakieś egzotyczne miejsce typu Malediwy, na stronie linii lotniczych znaleźć można w cenie od dwóch do pięciu tysięcy złotych, podczas gdy bilet w to samo miejsce, jednak na lot czarterowy kosztować może jedynie kilkaset złotych.

Loty czarterowe organizowane są na całym świecie i oferują swoim pasażerom super tanie wycieczki, często gwarantując przy tym możliwość zabrania bagażu. Najwięcej lotów znaleźć można w okresie letnim, z oczywistych przyczyn – na wakacje znacznie większa ilość osób pragnie podróżować i zwiedzać nowe miejsca na świecie.

Czy bilet za złotówkę wiąże tak samo jak bilet za kilkaset złotych?

Choć loty czarterowe z poziomu klienta i potencjalnego pasażera są najkorzystniejszą ofertą, nie podlegają one jednak żadnym specjalnym regułom czy wyjątkom. Tak samo jak wszystkie inne przeloty na całym świecie, tak i samoloty czarterowe bywają opóźnione, jak i nie przylatują w określone miejsce i czas. Na całe szczęście jednak, zarówno jak loty czarterowe są równe wobec wszystkich innych lotów, tak i pasażerowie takich linii są również objęci tymi samymi prawami, co pasażerowie podróżujący liniami pasażerskimi.

Bilety na loty czarterowe znaleźć można już od złotówki co jednak w żaden sposób nie wpływa na “poziom” praw przysługujących pasażerom.

Kto jest winny?

Historia zna przypadek, w którym pewien polski klient biura podróży zakupił bilet na lot czarterowy ze swojego miasta. Samolot jednak nie zjawił się na czas, przez co klient musiał nie tylko na własną rękę podróżować z lotniska do hotelu, ponieważ nie zdążył na opłacony, zapewniony przez biuro transport, ale i stracił niemal całą dobę hotelową, posiłki oraz wszelkie zaplanowane na pierwszy dzień urlopu atrakcje, za które oczywiście zapłacił.

Choć klient ten ostatecznie dokończył swój pobyt na urlopie, przez cały ten czas czuł się niekomfortowo, miał wrażenie, że wiele go ominęło i że najzwyczajniej na świecie zmarnował bezpowrotnie dużą ilość gotówki.

Po powrocie do Polski klient wytoczył organizatorowi sprawę o odszkodowanie rzędu kilku tysięcy złotych za straty finansowe i moralne. Jednak jak się w krótkim czasie okazało, to nie biuro podróży było winne w tej sprawie – winę za straty klienta ponosił tylko i wyłącznie przewoźnik.

Jak to możliwe? Otóż wszystko związane jest z nowym dla wielu osób, lecz obowiązującym już od lutego 2005 r. rozporządzeniem numer WE 261/2004, które to znosząc rozporządzenie EWG 295/91, uregulowało obowiązki i prawa pasażerów, a także linii lotniczych względem tych pierwszych. Według rozporządzenia tego każdy pasażer, zarówno lotów pasażerskich jak i czarterowych, w momencie znacznego opóźnienia samolotu, powinien być otoczony przez linie lotnicze opieką, powinien mieć stały dostęp do informacji, zapewnionych przez przewoźnika napojów i pożywienia oraz mieć zapewniony nieodpłatny kontakt telefoniczny i mailowy (dwa połączenia i dwa maile) z wybraną osobą, a w razie nie zaoferowania pasażerowi innego, dogodnego, rozwiązującego sytuację wyjścia, zobowiązany jest do wypłaty odszkodowania za opóźniony lot czarterowy lub pasażerski.

Odszkodowanie czy ugoda?

Bilet samolotowy jest nie tylko świstkiem umożliwiającym nam wejście na pokład samolotu. Każdy bilet samolotowy, zarówno ten kupiony za złotówkę, jak i ten za dwa lub trzy tysiące złotych, jest formą umowy, która zobowiązuje nas, jako pasażera do wniesienia opłaty za przewóz, natomiast linie lotnicze do dostarczenia pasażera do punktu docelowego. W momencie gdy przewoźnik nie jest w stanie wywiązać się ze swojej części umowy, zobowiązany jest zapewnić swojemu pokrzywdzonemu pasażerowi wikt, opierunek, opiekę, możliwość kontaktu, bieżącą informację, poniesienie kosztów zakwaterowania, jeśli to niezbędne, a także zwrot gotówki za poniesione szkody.

Zwrot ceny może być realizowany na wiele sposobów, zgodnie z wolą pasażera i umową – pierwszą opcją jest zwrot gotówki za bilet, który to powinien nastąpić w ciągu 7 dni od wystosowania takiej prośby.

Kolejną, propozycja wystosowana ze strony linii lotniczych, oferująca alternatywny lot najszybciej jak to możliwe. Wybór ten jednak porównywalny jest z ugodą, co oznacza, że jeśli zdecydujemy się wnieść o odszkodowanie, może być ono pomniejszone o 50%.

Ostatnią opcją jest z kolei odszkodowanie za anulowany lub opóźniony lot czarterowy, którego wysokość ustalana jest w zależności od ilości kilometrów, jakie dzielą pasażera od punktu docelowego i czasu oczekiwania na samolot, z tym, że minimalnym czasem oczekiwania są trzy godziny.

W przypadku opóźnionego lotu czarterowego, tak samo jak i tradycyjnego lotu pasażerskiego, o odszkodowanie wnosić można za pośrednictwem firm zajmujących się odszkodowaniami, a także instytucji takich jak Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Formularze niezbędne do wniesienia reklamacji i prośby o odszkodowanie dostępne są na lotniskach, w instytucjach zajmujących się tego typu sprawami, jak i w internecie. Ważnym jest jednak, aby pamiętać o zbieraniu wszelkich niezbędnych dokumentów, które potem dołącza się do wniosku o odszkodowanie – bilet, dokumenty o anulowaniu lotu, wszelkie paragony czy bilety opisujące poniesione przez nasz koszty, itp.



SPRAWDŹ KWOTĘ ODSZKODOWANIA

TYLKO 2 MINUTY! BEZ ZOBOWIĄZAŃ!

Total$

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

+48 22 122 8223

kontakt@wyplatazalot.pl

ZGŁOŚ
SZKODĘ