Aktualności

https://wyplatazalot.pl/wp-content/uploads/2018/03/opozniony-lot-article-1.jpg

Opóźniony lot? Czy jest jakiś sposób, aby otrzymać rekompensatę?


Tysiące maszyn na niebie

Każdego dnia po niebie Europy lata ponad dwadzieścia sześć tysięcy samolotów, natomiast nad strefą Stanów Zjednoczonych ponad pięćdziesiąt tysięcy. Ta niewiarygodna liczba jest jeszcze bardziej zaskakująca, gdy pomyślimy o ilościach osób, które każdego dnia korzystają z linii lotniczych, aby przemieścić się z tzw. punku A do punktu B. Samolotami bowiem ludzie podróżują nie tylko na wakacje czy urlopy, ale także na wyjazdy służbowe, do pracy czy na spotkania biznesowe.

Ta doskonale funkcjonująca na całym świecie “maszyneria” miewa jednak i swoje drobne problemy – w przeciągu miesiąca, nad Europą odbywa się niemal osiemset tysięcy lotów, z czego, niestety blisko sto tysięcy lotów okazuje się opóźnionymi z najrozmaitszych powodów. Choć według statystyk, procentowo wychodzi na to, że opóźnione jest jedynie około 12,5% wszystkich lotów w ciągu miesiąca, w momentach, gdy to my trafiamy w ten nieszczęsny odsetek, przekonujemy się na własnej skórze, jak uciążliwymi są opóźnienia lotów… Na szczęście, nie jesteśmy jednak pozostawieni sami sobie.

Opóźnienie? Nie jesteś pod ścianą

Choć z pozoru, wydaje się, że trafiając na opóźniony lot jesteśmy bezbronni i pozostaje nam jedynie bezczynnie czekać na samolot, sprawa ta nie wygląda jednak tak tragicznie. Unia Europejska już w roku 2004, a zatem czternaście lat temu, wydała rewolucjonizujące dotychczasowe przepisy, rozporządzenie nr EC 261/2004, które to zaczęło obowiązywać od 1 lutego 2005 roku. Rozporządzenie to do dziś dnia reguluje przepisy dotyczące lotów opóźnionych i odwołanych, obiecując tym samym pasażerom, których samoloty spóźniły się, nie przyleciały, lub którym odmówiono wejścia na pokład ze względu na brak miejsc, możliwość uzyskania odszkodowania pieniężnego w wysokości nawet (!) 600 Euro za każdego Pasażera. Odszkodowanie za opóźniony lot zależy jednak od długości opóźnienia, dystansu do pokonania a także przyczyn opóźnienia czy odwołania lotu.

Znasz swoje prawa?

Opóźnienia lotów spowodowane mogą być przez wiele najrozmaitszych przyczyn, tak samo jak mogą powodować dziesiątki najrozmaitszych skutków nieprzyjemnych dla pasażerów. Najczęściej jednak nieprzyjemnymi konsekwencjami dotykającymi pasażerów są te finansowe. Z tego też powodu Unia Europejska, wprowadzając swoje rozporządzenie, umożliwiła poszkodowanym pasażerom składanie wniosków o odszkodowanie za opóźniony lot nawet do trzech lat po zaistniałym incydencie.

Warto pamiętać, że sprzedaż biletów samolotowych, to rodzaj umowy wiążącej pasażerów oraz linie lotnicze, zobowiązującej przewoźnika do dostarczenia pasażera do określonego w umowie punktu, zwanego miejscem docelowym. Jeśli jednak linie lotnicze nie są w stanie wywiązać się ze swojej części umowy, zobowiązane są do zrekompensowania pasażerowi trudów i wynagrodzenia mu zmarnowanego czasu.

Niestety ponad 90% pasażerów nie zdaje sobie sprawy ze swoich praw. W Polsce ten odsetek sięga nawet 98%! Również, choć strony internetowe wszystkich linii lotniczych posiadają zakładkę z regulaminem, a także jest on udostępniany podczas zakupu biletów, mało kto do niego zagląda, co skutkuje faktem, że o odszkodowania za opóźniony lot stara się jedynie niewielki odsetek pasażerów. Również linie lotnicze nie wychodzą chętnie z inicjatywą oferowania odszkodowań za opóźniony samolot, przez co wypłacane są niewielkie dla przewoźników odszkodowania, które według szacunków specjalistów, powinny wynosić łącznie miliony euro rocznie.

200, 400 czy 600 euro?

Jak już wcześniej wspominaliśmy, odszkodowania za opóźnione loty zależne są od czasu oczekiwania na spóźniony samolot, a także odległości, jakie mamy przebyć na pokładzie samolotu. Według Rozporządzenia EC 261/2004 odszkodowania za opóźnione loty podzielone są na kilka kategorii:

  • dla lotów na odległości mniejsze niż 1500 kilometrów należne jest odszkodowanie w wysokości 250 euro czyli nieco ponad 1000 złotych
  • dla lotów między 1500 a 3500 kilometrów, odszkodowanie wynosi 400 euro, czyli w granicach 1650 złotych,
  • dla wszystkich pozostałych, znacznie dłuższych lotów, odszkodowanie wyniesie 600 euro, czyli około 2500 złotych.

Odszkodowania te wydają się kuszące, jednak pierwszym warunkiem, który to musi być spełniony, aby o takowe się ubiegać, jest opóźnienie minimum 3 godziny. Pierwszym krokiem do uzyskania odszkodowania jest złożenie oficjalnej reklamacji, której to formularze dostępne są na stronie przewoźnika, a także na lotniskach. Aby móc ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot, warto w pierwszej kolejności poznać swoje prawa oraz zasady ubiegania się o rekompensatę od linii lotniczych.

Co gwarantują linie lotnicze?

W przypadku opóźnionych lotów, linie lotnicze zobowiązane są do opieki nad pasażerem, a także zadośćuczynienia w kilku różnorodnych wariantach.

Linie lotnicze mogą zaoferować pokrzywdzonemu, czyli w tym przypadku narażonemu na wielogodzinne czekanie na samolot, pasażerowi zwrot gotówki za całość, lub też część biletu – co ciekawe, tego typu zadośćuczynienie może przysługiwać także pasażerowi, który w rezultacie odbył swoją podróż, jednak ze względu na znaczne opóźnienie, okazała się ona bezcelowa (np. spóźnienie na ważne spotkanie, nie dotrzymanie terminu biznesowego itp.). Zwrot kosztów biletu powinien nastąpić według rozporządzenia EC 261/2004 w ciągu siedmiu dni.

Kolejnym wariantem jest zorganizowanie przez przewoźnika podobnego lotu, w podobnych warunkach, w to samo miejsce docelowe, w najszybszym możliwym czasie. Istnieje też trzecia opcja, która przewiduje ugodę między liniami lotniczymi a pasażerem, w momencie, gdy linie lotnicze oferują pasażerowi identyczny, do opóźnionego wyjazd, jednak w późniejszym, pasującym pasażerowi terminie.

Jeśli chodzi o opiekę nad pasażerem, przewoźnik zobowiązany jest do zapewnienia narażonemu na wielogodzinne oczekiwanie na opóźniony samolot pasażerowi kilku nieodpłatnych świadczeń.

Po pierwsze, linie lotnicze, zobowiązane są do zaoferowania poszkodowanemu pasażerowi darmowych napoi i przekąsek, proporcjonalnych do czasu oczekiwania – uzasadnione jest to tym, że na pokład samolotu mało kto wnosi jakiekolwiek pożywienie, więc czekając na samolot, zmuszeni jesteśmy nie jeść i nie pić – jeśli jednak samolot spóźnia się z jakiegokolwiek powodu kilka godzin, możemy liczyć na jedzenie i picie fundowane przez przewoźnika. Bywa jednak i tak, że z najrozmaitszych przyczyn, linie lotnicze nie są w stanie udostępnić “żywej gotówki” poszkodowanemu pasażerowi. W tym przypadku, jedzenie i picie kupujemy sobie sami, zbierając jednocześnie wszelkie paragony, dokumenty czy faktury, mówiące dokładnie o tym, ile pieniędzy wydaliśmy.

Kolejnym obowiązkiem ciążącym na przewoźniku jest obowiązek udzielania bieżących informacji o rozwoju sytuacji, bieżących procedurach, a także przysługujących pasażerowi prawach. Linie lotnicze są także zobowiązane do umożliwienia pasażerowi kontaktu mailowego lub telefonicznego z wybranymi osobami, oczywiście nieodpłatnie.

Jeśli lot opóźniony jest więcej niż 5 godzin, a pobyt w danym miejscu okaże się konieczny, przewoźnik zobowiązany jest także do zapewnienia transportu do hotelu a także pokrycia kosztów noclegu pasażera. Czasem jednak, jak i w przypadku posiłków, działanie to może zostać utrudnione, wtedy też pasażer zmuszony jest poszukać i dostać się do miejsca noclegu na własną rękę – niezbędne jest dokumentowanie paragonami, biletami czy fakturami wszelkich dokonanych płatności.

Kto może mi pomóc?

Obecnie znaleźć można wiele instytucji, zajmujących się pomocą poszkodowanym pasażerom a także odszkodowaniami za opóźniony lot. W przypadku Polski skargi na złamanie przez przewoźników praw pasażerów rozpatruje Komisja Ochrony Praw Pasażerów, działająca przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Z kolei pomocą w uzyskaniu odszkodowania za anulowany lub opóźniony lot zajmują się wyspecjalizowane podmioty, jak https://wyplatazalot.pl. Ich funkcjonowanie, jako tzw. Claim Agencies regulowane jest stosownymi regulacjami Komisji Europejskiej.



SPRAWDŹ KWOTĘ ODSZKODOWANIA

TYLKO 2 MINUTY! BEZ ZOBOWIĄZAŃ!

Total$

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

+48 22 122 8223

kontakt@wyplatazalot.pl

ZGŁOŚ
SZKODĘ