Aktualności

https://wyplatazalot.pl/wp-content/uploads/2018/10/aircraft-airplane-airport-730778.jpg

Opóźniony lot – odszkodowanie


Podróżowanie samolotem to najszybszy sposób transportu. Dzięki niemu można już w kilka godzin znaleźć się na innym kontynencie. Linie lotnicze dokładają starań, aby loty były coraz wygodniejsze. Nie bez znaczenia jest także fakt, że samolot statystycznie jest najbardziej bezpiecznym sposobem na podróżowania. 

Nieprzewidziane kłopoty

Opóźniony lot i odszkodowanie za niego to jedna z ostatnich rzeczy, o jakich myślimy, udając się na wakacje. Jednak taki scenariusz co jakiś czas się spełnia. Problemy zwykle są widoczne już po przyjeździe na lotnisko. Kiedy na tablicy informacyjnej przy swoim locie widzimy znaczne opóźnienie, sytuacja robi się dla nas mało komfortowa. Początkowo zwykle nie wiadomo o jaki powód opóźnienia chodzi. To kluczowa kwestia, ponieważ od niej zależy możliwość ubiegania się o odszkodowanie. Pasażerowie powinni mieć świadomość, że taka sytuacja została przewidziana w prawodawstwie europejskim, które chroni klienta. Wiele zależy od powodu opóźnienia, długości trasy i innych czynników, niemniej faktem jest, że linie lotnicze powinny w takiej sytuacji zadbać o komfort pasażera. 

Długość opóźnienia 

Zgodnie prawodawstwem UE opóźniony lot to taki, w ramach którego na miejsce przeznaczenia pasażerowie docierają minimum 3 godziny po planowanej godzinie przylotu. Co więcej, stwierdzono również, że przy aż tak dużym opóźnieniu pasażerom przysługują takie same prawa jak tym, których lot został odwołany. Zatem opóźniony lot i odszkodowanie to pojęcia tożsame, które powinny być pozytywnie rozpatrzone przez przewoźnika. Bardziej szczegółowo można na ten temat doczytać w rozporządzeniu (WE) NR 261/2004. Zgodnie z nim odszkodowanie przysługuje w sytuacji, kiedy linie lotnicze nie są w stanie udowodnić, że opóźnienie nastąpiło na skutek nadzwyczajnych okoliczności, za które firma nie ponosi odpowiedzialności. Rozporządzenie precyzuje także prawa tych pasażerów, których nie wpuszczono na pokład. Tego typu sytuacje zdarzają się, gdy sprzedano więcej biletów niż było miejsc na pokładzie. Odszkodowanie przysługuje również osobom, którym zmieniono klasę na niższą niż opłacona. 

Poznaj swoje prawa

Niejeden pasażer miał okazję przekonać się, że opóźniony lot i odszkodowanie za niego to karkołomna sprawa. Komunikacja z przedstawicielami linii lotniczych nie zawsze przebiega tak, jakbyśmy sobie tego życzyli. Przewoźnicy niespecjalnie szeroko informują pasażerów o tym, jakie mają prawa w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu. Z tego powodu warto zainteresować się tematem na własną rękę i w kryzysowych sytuacjach po prostu się o nie upomnieć. Regulacje (WE) NR 261/2004 dotyczą tylko lotnisk i przewoźników europejskich. Warto pamiętać, że pasażerom lotów nieregularnych (czarterowych) przysugują takie same prawa jak lotów rozkładowych. Dotyczy to także odszkodowania. 

Kryzysowa pomoc

Bez względu na powód opóźnienia lotu, przewoźnik ma obowiązek zainteresować się losem pasażerów. Linie lotnicze muszą zapewnić napoje, posiłki lub bony żywieniowe dla poszkodowanych. Osoby, które nie mają przy sobie telefonu, powinny mieć możliwość z niego skorzystać. Jeśli opóźnienie lotu powoduje, że pasażerowie są zmuszeni wylecieć dopiero następnego dnia, należy zadbać o nocleg dla nich. Linie lotnicze mają świadomość, że wielu pasażerów nie zna swoich praw. Wydaje im się, że jeśli zadba się o posiłek i napoje dla poszkodowanych, nie będą chcieli już dochodzić swoich praw. Rzeczywiście, często tak właśnie się dzieje. Jednak opóźniony lot to też odszkodowanie, które przysługuje pasażerom. 

Jaki pierwszy krok?

Opóźnienie za lot i odszkodowanie można reklamować osobiście, lub skorzystać z pomocy firm, które specjalizują się w takich postępowaniach. W przypadku, kiedy więcej pasażerów chce zdecydować się na taki ruch, warto pomyśleć nad wnioskiem zbiorowym do przewoźnika. Pierwsze kroki powinno się skierować do firmy, odpowiedzialnej za opóźnienie lotu. Reklamację należy składać pisemnie, listownie, mailowo lub korzystając ze specjalnego formularza. To ważne, ponieważ w przypadku skargi do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego trzeba do niej dołączyć kopię reklamacji. Najlepiej, jeśli do pisma zostaną dołączone również kopie rachunków za zakupione w trakcie oczekiwania na wylot napoje i posiłki. 

Niestety, bywa, że przewoźnik reklamacji nie uwzględnia lub nie odpowiada na pismo. Pasażer może wówczas skorzystać z drogi administracyjnej. Ma prawo wnieść skargę do Komisji Ochrony Praw Pasażerów, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Alternatywny krok to skierowanie sprawy na drogę sądową. W tym przypadku jednak należy się liczyć z większymi kosztami. Aby udowodnić winę przewoźnika, nieraz niezbędne są ekspertyzy bądź powołanie biegłego z dziedziny lotnictwa. Postępowanie, skierowane do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego może być równie skuteczne. Jego wielka zaleta jest to, że nie trzeba za nie płacić.



SPRAWDŹ KWOTĘ ODSZKODOWANIA

TYLKO 2 MINUTY! BEZ ZOBOWIĄZAŃ!

Total$

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

+48 22 122 8223

kontakt@wyplatazalot.pl

ZGŁOŚ
SZKODĘ